Meerderheidsrassen
De meerderheidsrassen zijn de rassen die je het meest ziet in de landen van Dalaria. Zij vormen het grootste deel van de bevolking en hebben de meeste invloed in het politieke landschap. Als je van plan bent om binnen de wereld van Dalaria te spelen, is de kans groot dat je een van deze rassen bent of tegenkomt. In termen van bevolkingsindeling bestaat ongeveer 80% van het totale inwonersaantal van het koninkrijk uit een van de onderstaande drie rassen:
De mens
De mens is het meest dominante ras binnen het koninkrijk van Dalaria. Hoewel er geen exacte cijfers bekend zijn, is het veilig om te zeggen dat meer dan 65% van de inwoners van het koninkrijk een mens is. Mensen domineren het politieke landschap in de vorm van diverse adellijke huizen en gildes. Onder leiding van hun koning lijkt hun positie onaantastbaar.
Mensen komen van origine uit het Keizerrijk (lore) van over de zee en zij hebben het land Dalaria gekoloniseerd. Zij zijn daar trots op, gezien zij degenen zijn die het ruwe land hebben bedwongen, de monsters en wrede wezens hebben verslagen en zich de grondstoffen eigen hebben gemaakt.
Meer details vind je in de basisregels.
De elfen
Van origine komen de elfen vanuit het elfenkoninkrijk Elbar in de oude wereld (lore). Elfen hebben zich echter in de loop der millennia over de gehele wereld verspreid, en zo ook naar het Keizerrijk (lore). Vanuit daar hebben een aantal van hen deelgenomen aan de expeditie om de onbekende wereld (voormalig Dalaria) te koloniseren.
Hedendaags vind je elfen vooral in de hogere kringen van de samenleving. Zij hebben, naast de mens, de meest invloed in de politiek en gildes. Echter zijn er maar weinig (volbloed)elfen die zich in de adellijke kringen begeven, of zelfs maar toetreden tot de adel. Zij verkiezen over het algemeen het pad van het onderzoek naar magie en natuur, en richten zich dan ook vaker op deze onderwerpen dan op strijd of politieke intrige.
Meer details vind je in de basisregels.
De mens-elf
In een wereld waar elfen en mensen samenleven, moest het er uiteindelijk van komen dat er een mix tussen de twee rassen zou ontstaan. Mensen en elfen zijn helaas (of wellicht gelukkig voor sommigen) de enige twee rassen die succesvol samen kinderen kunnen krijgen. Een mens-elf lijkt vaak op een van zijn of haar twee ouders, de mens of de elf.
Mens-elfen zijn over het algemeen geduldiger dan hun menselijke ouder, maar ambitieuzer dan hun elfse ouder. Je vindt hen in allerlei lagen van de samenleving, maar mens-elfen verkiezen over het algemeen het goede leven (middenstand).
Meer details vind je in de basisregels.
Minderheidsrassen
De minderheidsrassen zijn zeldzamer binnen de wereld van Dalaria en ook pas sinds het jaar 769 aanwezig in het koninkrijk. Ze worden niet als ‘minder’ beschouwd in de raciale vorm van het woord. Zo beschouwen veel inwoners dwergenvakmanschap als een van de beste ter wereld en is het inzicht en raad van een Rothuac (over het algemeen) zeer welkom.
Hoewel er altijd wel racisten rondlopen in de wereld, is er geen algemene haat of onderlinge vetes tussen specifieke rassen. Als je een van de mindere rassen in de wereld van Dalaria speelt, verwacht dan niet dat je veel van je soort zult ontmoeten onder de lokale bevolking.
De dwerg
De dwergen hebben een paar kastelen en forten in het zuidelijke deel van de oude wereld. Ze regeren hun land onafhankelijk van hun halfling en gnome ‘neven’ die hetzelfde deel van de wereld bewonen.
Dwergen bemoeien zich zelden met de problemen van anderen en richten zich vooral op de culturele verrijking van hun ras in de vorm van prachtige beeldhouwwerken en uitmuntende sterke harnassen en wapens. Ze zijn een heel trots ras, en het werken in de mijnen, zoekend naar grondstoffen voor hun werk, heeft hen gehard.
Sommige dwergen hebben de oversteek naar de nieuwe wereld gemaakt omdat ze graag in de diepten van de nieuwe wereld willen graven of hun moed als avonturier willen testen.
Meer details vind je in de basisregels.
De halfling
De halflingen zijn een geestig en vrolijk ras in de wereld van Dalaria. Niemand weet echt waar de halflingen hun thuis maken (als ze er al een hebben), omdat ze niet de neiging hebben om lang op één plek te blijven. De meest recente rapporten plaatsen ze echter in hetzelfde deel van de wereld als de dwergen. Meestal lijken halflingen veel geluk te vinden in het volgen van het pad van het lot.
Een halfling hecht veel waarde aan legendes en sagen. Halflingen zijn bijna natuurlijke verhalenvertellers en muzikanten. Zij verkiezen er veelal voor om hun geschiedenis in dichtvorm of lied te plaatsen.
Meer details vind je in de basisregels.
De gnome
De gnomes zijn natuurlijke knutselaars en uitvinders en maken graag kleine gadgets en dergelijke. Ze hebben van nature een onbedwingbare nieuwsgierigheid en hebben een diepe liefde voor avontuur. Als je je in een oude stoffige tombe of grot bevindt, is de kans groot dat er al een gnome is geweest.
Meer details vind je in de basisregels.
De Rothuac
Van origine komen de Rothuac uit de woestijnen genaamd de “Rothuan Vlaktes”, waar zij over het algemeen een nomadisch bestaan leven. De Rothuac zijn zeer spiritueel en zij voelen zich als geen ander ras verbonden met de de wereld. Zij claimen een dieper begrip te hebben van de wereld en voelen dingen soms van nature aan (lore).
De Rothuan Vlaktes zijn vele eeuwen geleden door het Keizerrijk geannexeerd, iets dat de Rothuac over het algemeen weinig lijkt te deren of te interesseren. De Rothuac mogen onder de heerschappij van de keizer hun eigen cultuur behouden, zolang zij maar taks betalen aan de keizerlijk koffers.
Meer details vind je in de basisregels.
De ork
Ondanks dat orks over het algemeen krachtiger zijn dan menig ander ras, zijn zij maar een zwakke weerspiegeling van hun voorouders, die vele honderden jaren geleden door het keizerrijk onderworpen zijn (lore). Orks weten dan ook als geen ander dat het leven zoals ze dat leiden in Dalaria geen vanzelfsprekendheid is. Van origine werden de orks gebruikt als stoottroepen en handhavers van de keizerlijke wet. Hierbij waren zij dan ook altijd degene die de meest nare klusjes op moesten knappen. Na de oorlog met het keizerrijk zijn veel orks achtergebleven in de voormalige kolonie; sommigen vrijwillig, anderen noodgedwongen.
Van nature vind je orks in de lage rangen van de samenleving, zoals persoonlijke lijfwacht, uitsmijters bij een lokale taveerne of als bewakers van een handelskaravaan. Een ork is echter zeer betrouwbaar. De orkencultuur is er namelijk eentje van eer, onderlinge steun en vertrouwen. Het woord van een ork weegt heel zwaar. Als hij zijn woord geeft, zal hij zich daar altijd aan houden. Orks neigen van nature richting de leer van Kordus, maar het is niet ongewoon dat zij andere goden aanhangen.
Meer details vind je in de basisregels.
De Damakazian
De Damakazian komen vanuit een eilandengroep genaamd de Damakus Kabal die ligt in een tropisch gebied ten oosten van het koninkrijk Dalaria. Het is een verzameling van verschillende kleinere prinsdommen waarbij een handelsprins (familie) aan het hoofd staat van zijn of haar gebied (lore).
Deze huizen strijden – meestal achter de schermen – voor macht, en proberen hun invloed over de gehele Kabal te verspreiden. Politiek gekonkel en intrige is dus zeker niet vreemd voor een Damakazian.
De Damakus Kabal drijft op handel en de Damakazians hebben daarbij de reputatie dat zij allen handelaren zijn. Geruchten gaan dat, als je een voorwerp wilt hebben dat zeldzaam of moeilijk aan te komen is, een Damakazian dit wel weet te bemachtigen. Vraag hem dan echter niet hoe hij aan dit voorwerp is gekomen.
Meer details vind je in de basisregels.